Dziecko będące uczniem klas I-III staje się samodzielnym pieszym, a tym samym uczestnikiem ruchu drogowego. Oznacza to, że powinno wiedzieć jak poruszać się po drogach, aby nie narażać swojego zdrowia i życia. Powinno wiedzieć z jakimi zagrożeniami może spotkać się jako pieszy, a w przyszłości jako rowerzysta. Powinno być świadome, że za bezpieczeństwo na drogach odpowiadają zarówno kierowcy, jak i piesi. Przedstawiam Państwu scenariusz zajęć dla kl. I, II; dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zachęcam do wykorzystania go w swojej pracy. BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO – Scenariusz zajęć Dziecko będące uczniem klas I-III staje się samodzielnym pieszym, a tym samym uczestnikiem ruchu drogowego. Oznacza to, że powinno wiedzieć jak poruszać się po drogach, aby nie narażać swojego zdrowia i życia. Powinno wiedzieć z jakimi zagrożeniami może spotkać się jako pieszy, a w przyszłości jako rowerzysta. Powinno być świadome, że za bezpieczeństwo na drogach odpowiadają zarówno kierowcy, jak i piesi. Przedstawiam Państwu scenariusz zajęć dla kl. I, II; dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zachęcam do wykorzystania go w swojej pracy.
Klasa: I, II Czas trwania: 60 minut Cele: Uczeń: - zna podstawowe przepisy ruchu drogowego,
- zna nazwy i znaczenie wybranych znaków drogowych,
- jest świadomy, że za bezpieczeństwo na drogach odpowiadają zarówno kierowcy, jak i piesi.
Metody: rozmowa, pokaz, praktyczne działanie Środki dydaktyczne: tablice przedstawiające wybrane znaki drogowe, tablica z sygnalizatorem świetlnym, wiersz, rymowanki, piosenka Przebieg zajęć:
- Zapowiedż tematu:
Gdy ukończyliście 7 lat staliście się samodzielnymi pieszymi i uczestnikami ruchu drogowego. Oznacza to, że powinniście wiedzieć, jak poruszać się po drogach, aby nie narażać swojego zdrowia i życia. Powinniście wiedzieć z jakimi zagrożeniami możecie spotkać się jako piesi. Dzisiaj przypomnimy i utrwalimy sobie najważniejsze wiadomości o ruchu drogowym.
- Przypomnienie zasad przechodzenia przez jezdnię.
Nauczyciel recytuje wiersz, następnie wspólnie z dziećmi omawia zasady przechodzenia przez jezdnię. „Na chodniku przystań bokiem, Popatrz w lewo bystrym okiem, Skieruj w prawo wzrok sokoli, Znów na lewo spójrz powoli. Jezdnia wolna – więc swobodnie Mogą przez nią przejść przechodnie.”
- Wyjście przed szkołę – Praktyczne ćwiczenia w przechodzeniu przez jezdnię.
- Utrwalenie wiadomości o podstawowych znakach drogowych.
Nauczyciel demonstruje plansze przedstawiające wybrane znaki drogowe. Wspólnie z dziećmi omawia znaczenie znaków, recytując rymowanki. Niebezpieczny zakręt w lewo! Ja to wiem, a ty kolego? Niebezpieczny zakręt w prawo! Wiesz? Brawo! Zakaz wjazdu rowerów. Powiedz koledze, że nie wolno tędy jeździć na rowerze! Przejście dla pieszych. Zapamiętaj koniecznie – tędy przejdziesz bezpiecznie! Zakaz wjazdu. Jeśli znak jest taki, to o każdej porze Nikt tu jeździć nie może. Stop krzyczy donośnie: Stój! Zatrzymaj się! Droga dla rowerów. Kiedy widzisz biały rower, wjedź spokojnie – to Ci powiem. Jestem drogą główną! Kto mną jedzie ma pierwszeństwo. Skrzyżowanie dróg. Uważajcie panowie i panie, Zaraz będzie skrzyżowanie! Nauczyciel demonstruje model sygnalizatora świetlnego. Pyta co oznaczają poszczególne kolory. Można nauczyć wierszyka: „Kiedy światło jest czerwone - przechodzenie zabronione, a gdy świeci się zielone - można przejść na drugą stronę.”
- „Quiz – na wesoło”
Przechodzę przez jezdnię przy świetle:
- niebieskim
- zielonym
- czerwonym
Którą stroną chodnika chodzą piesi?
W którym miejscu należy przechodzić przez jezdnię?
- tam, gdzie mam ochotę
- na pasach
- przez środek skrzyżowania
W jaki sposób przechodzimy przez jezdnię?
- na skos, biegiem
- na wprost, marszem
- wolnym krokiem
Co robi policjant na skrzyżowaniu?
- odpoczywa
- kieruje ruchem
- liże lizaka
Dlaczego nosimy elementy odblaskowe?
- dla ozdoby
- żeby być widocznym
Jaki jest numer pogotowia policyjnego?
- Nauka na pamięć wierszyka „Na chodniku...” lub piosenki ( na melodię „Zasiali górale”)
My mamy odblaski przy nodze, przy nodze, jesteśmy widoczni na drodze, na drodze, jesteśmy bezpieczni, choć mali, choć mali, błyszczymy, świecimy w oddali, w oddali.
- Podsumowanie i zakończenie zajęć.
Opracowała: Anna Nowak
|